Uitwisseling Toledo

We zijn al weer een aantal weken terug, maar de herinneringen aan Toledo staan nog vers in het geheugen. Wat een prachtige stad en wat een heerlijk weer hadden we!

Vlucht

De start was niet veelbelovend, want onze vlucht was gecanceld door KLM. Gelukkig konden we toch nog allemaal op zondag vertrekken, want we waren over drie andere vliegtuigen verdeeld. Dat betekende dat groep 1 om 7u vloog en daardoor nog wat van Madrid kon zien en dat groep 3 pas ’s avonds om 22u aankwam in Toledo.

Milieuonderzoek

We verbleven in het mooie hotel El pintor Greco in de historische stadskern. De school, IES Sefarad, was lopend te bereiken evenals alle bezienswaardigheden. In de school hebben we met de Spaanse en met de Italiaanse leerlingen en docenten samengewerkt en uiteindelijk is er een ‘manifesto’ opgesteld waarin onze bevindingen omtrent het milieu in de steden Rotterdam, Udine en Toledo zijn samengevat. Dat ‘manifesto’ is op vrijdagmorgen in het prachtige gemeentehuis aangeboden aan een hoge ambtenaar.

Excursie

Op woensdag zijn we op excursie geweest naar Madrid waar we data t.a.v. het milieu hebben geüpload in een app van het bedrijf Here en waar we ook een bezoek hebben gebracht aan het beroemde Prado museum. Veel van onze (kunst)leerlingen keken al uit naar de schilderijen van Hieronymus Bosch, Goya, Velazquez, Rubens etc.
In deze week was ook tijd voor bijzondere activiteiten als schermen en ziplinen. Dat laatste is een toeristische attractie waarbij je via staalkabel over de vallei van de Taag vliegt. Het moment suprême was kort, maar de voorpret was groot. Zaterdagmorgen vertrokken we uit ons hotel waarvan we de complimenten kregen voor het gedrag van
onze leerlingen. Met de uitwisselingsweek van zondag 27 september tot zaterdag 1 oktober is een eind gekomen aan het Erasmusplusproject ‘Eco friendly mapping’.

Erasmusproject

We denken dat onze leerlingen veel geleerd hebben over zichzelf en
ook over de verschillen in onderwijssystemen. Onze leerlingen hebben Het Lyceum Rotterdam meer leren waarderen als een school met structuur en wij als docenten hebben onze leerlingen meer leren waarderen vanwege hun positieve inbreng in het project en vanwege de prettige manier van omgaan met elkaar en met ons.

Decalogue

De leerlingen stelden een Decalogue op

Klik hieronder om de Dacalogue te downloaden

Manifesto