De Kapel: bibliotheek, studieplek en huiswerkbegeleiding
Leerstrategieën, wat zijn dat? Dit zijn concrete manieren van leren die leerlingen bewust kunnen inzetten om het leren zo soepel mogelijk te laten verlopen. Leerlingen leren hoe ze zelfstandig het beste uit zichzelf te halen. Maar, hoe leer je dan de woordjes voor Engels, Frans en Duits? Hoe maak je een goede samenvatting voor geschiedenis, aardrijkskunde of biologie? Hoe kun je het beste voorbereiden op een proefwerk wiskunde? Hoe gebruik ik Magister en/of een agenda voor het inplannen van mijn huiswerk?
Tijdens mentoraat wordt een goede basis gelegd en geven de vakdocenten tips welke leerstrategie het beste past bij welk vak. Als het dan nog steeds niet lukt is het mogelijk een traject huiswerkbegeleiding te volgen in de Kapel. Het ondersteuningsteam bepaalt of het traject huiswerkwerkbegeleiding het meest passend is. Mocht dit het geval zijn, start het traject.
In dat traject worden als eerste en belangrijkste de leerstrategieën ‘vooruitkijken, jezelf organiseren, omgeving organiseren en anderen organiseren’ verdiept en nog intensiever aangeboden. Persoonlijke strategieën zoals ‘jezelf vertrouwen en jezelf motiveren’ helpen de leerlingen om op een andere manier naar huiswerk te kijken. De cognitieve leerstrategieën ‘Herhalen, verdiepen en structureren’ helpen de leerlingen om op een goede en efficiënte manier te leren voor toetsen. Dit traject duurt minimaal zes weken tot zolang dat nodig is.
Is de leerling al best goed in deze leerstrategieën, maar is er wel behoefte aan een rustige studieplek waar ook vragen gesteld kunnen worden? Dan kan de leerling voor of na het laatste lesuur, of tijdens tussenuren, komen werken in de Kapel.