Ondernemen

Economie is niet ‘geld verdienen’. Economie is wereldmens zijn. Loop naar buiten en je bent in de economie. Het belangrijkste is de manier waarop je jezelf en je omgeving organiseert en presenteert. Dat geldt niet alleen voor het vak ondernemen, maar voor alles wat je doet.’

Nilton Semedo, docent ondernemen

In de onderbouw krijgen de leerlingen, die voor ondernemen gekozen hebben, zes uur les in ondernemen (business) en creatieve vakken. De richting ondernemen staat in het teken van Smart Thinking Ondernemerschap, wat staat voor het bedenken van innovatieve oplossingen in nauwe interactie met een groep gebruikers. Leerlingen doen onderzoek naar alle facetten van het ondernemen in een digitale omgeving.

Real life learning projects
De aandacht verschuift in de loop van de eerste drie jaar van de buitenkant van het ondernemen naar de binnenkant. De buitenkant is wat direct zichtbaar is: marketing, reclame, huisstijl, winkelinrichting, productontwikkeling en promotie. De leerlingen bedenken en ontwikkelen nieuwe producten, leren pitchen, brengen de markt in kaart en werken binnen het vak creative business aan aansprekende manieren van presenteren. De nadruk ligt op het samenwerken in kleine teams om tot nieuwe inzichten te komen en samen een goede presentatie te geven.

Richting de bovenbouw gaat ondernemen steeds meer over de interne organisatie van een onderneming. Over wat onzichtbaar is: steeds meer economie en boekhoudkundige modellen. De leerlingen werken met het bedrijfskundige model plan-do-check-act, waarbij het gaat om het continu bijstellen en verbeteren van processen. Daarbij trainen ze leiderschap, leren ze initiatief te nemen en zijn ze ingesteld op projectmatig werken.

Creative business-vakken

Leerlingen binnen de richting ondernemen volgen les in de vakken:

• Business

• Creative business

• Grafimedia

• Filosofie

Leerlingen over ondernemen

Onze leerling Joep vertelt over zijn keuze voor de richting Ondernemen op Het Lyceum Rotterdam