Peer mediation

Iedereen herkent het wel. Overal waar mensen samen zijn komen ze voor: kleine irritaties, spanningen, pesterijen en soms ook echte hoogoplopende ruzies. Ook in onze ‘gemeenschap’, op onze school, waar de hele dag intens gepraat, gewerkt en geleefd wordt, komen leerlingen wel eens met elkaar in aanvaring. En conflicten zijn als fuiken: je komt er gemakkelijk in, maar minder gemakkelijk weer uit. Toch kan het wel. Maar dan moet er wel de gelegenheid zijn om rustig met elkaar te praten. 

Maar hoe doe je dat, rustig praten, als er al spanningen zijn? Hoe weet je zeker dat er naar jouw kant van het verhaal geluisterd wordt? Hoe weet je dat een ‘andere’ niet onmiddellijk partij kiest? Hoe weet je dat het probleem serieus genomen wordt?

Hiervoor hebben we op school het project ‘Peermediation’. 

Het is echt een project vóór en door leerlingen. Elk jaar worden er uit verschillende klassen een aantal bemiddelaars gekozen. Deze bemiddelaars krijgen vervolgens een training in  gespreks- en bemiddelingstechnieken. 

Maar wat doen bemiddelaars dan? 

Wel, om te beginnen zorgen bemiddelaars  ervoor dat je rustig met elkaar kunt praten en dat je van elkaar te weten komt hoe de andere voelt en denkt. Bemiddelaars stellen vragen en begeleiden het gesprek.

Bemiddelaars blijven altijd neutraal en vellen geen oordeel. Het zijn ook niet zij die een oplossing bedenken. Wel zorgen ze ervoor dat je gerespecteerd wordt en op een goede manier over het conflict kunt praten. Op die manier proberen ze je te helpen om zelf tot een oplossing te komen en afspraken te maken.

Peermediation gebeurt op vrijwillige basis. Maar omdat we samen verantwoordelijk zijn voor de sfeer op school wordt van leerlingen op Het Lyceum Rotterdam wel verwacht dat ze bij ruzies of spanningen open staan voor een gesprek. 

Vanuit het docententeam wordt het project begeleid door meneer van Heumen en mevrouw Voortman. Voor meer informatie kun je altijd bij hen terecht.

Het nieuws